Istumme UPM:n Joensuun vaneritehtaalla tehtaanjohtaja Kimmo Wilskan työhuoneessa metsäasiakaspäällikkö Markus Häikiön kanssa ja kuulemme selkeän esityksen tehtaan tuotteista, sen asiakkaiden laatuvaatimuksista ja koivun ominaisuuksista. Joensuussahan valmistetaan WISA®-koivuvaneria mm. nesteytettyä maakaasua kuljettaviin valtamerialuksiin, LNG-tankkereihin. Toinen Joensuun tehtaan tuotteiden pääkäyttökohde on rekkojen peräkärryt. Lujuus on asiakkaiden ykköslaatuvaatimus.
”LNG-tankkereissa käytettävien rakenteiden pitää kestää suuria lämpötilaeroja. Nesteytetty maakaasu on -163-asteista, ja päiväntasaajan alueella liikuttaessa ulkolämpötila on jopa yli +40o. Näissä olosuhteissa koivuvaneri on erinomainen tuote. Se kestää lämpötilaerot lujuuden heikkenemättä tai mittojen muuttumatta. Se on myös kevyt verrattuna muihin lujuusominaisuuksiltaan vastavanlaisiin tuotteisiin”, Kimmo kertoo.
Tuotteen lujuuden lisäksi myös mittatarkkuus on asiakkaille tärkeä. Yhteen tankkeriin voidaan Joensuussa sahata yli 100 000 määrämittaista kappaletta. Telakan laatikkotehtaalla niistä kasataan tankkerin eristämiseen käytettäviä eristelaatikoita, ja palojen pitää sopia täsmällisesti paikalleen.
Asiakkaat tyytyväisiä laatuun
Joensuun vaneritehtaalla on sertifikaatti, joka myönnetään valmistajille, jotka täyttävät LNG-tankkereissa käytettävien vanereiden tiukat laatuvaatimukset. Myös asiakkaiden mukaan Joensuussa asiat ovat kunnossa. Tehtaalaiset saavat heiltä säännöllisesti kiitettävää palautetta. Kaasutankkereita valmistetaan nykyään eniten Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Niitä on valmistettu myös Ranskassa, Italiassa, Japanissa ja Espanjassa.