Metsäyhtymän valtuutusasioinnissa muutoksia – Näin otat Suomi.fi-valtuudet käyttöön

Metsäyhtymän tai kuolinpesän edustajan sähköiseen asiointiin käyttämä Verohallinnon Katso-tunnistautuminen ja Katso-valtuuksien käyttö päättyy 30.4.2021. Edustajan valtuuttaminen tehdään nykyisin Suomi.fi-palvelussa. Katso ohjeet valtuuksien aktivointiin.

Sähköisissä asiointipalveluissa tunnistautumiseen ja valtuuttamiseen käytetty Katso-palvelu päättyy 30.4.2021. Valtuutus muuttuu Suomi.fi-valtuuksiin ja asiointipalveluihin kirjaudutaan jatkossa henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä, kuten verkkopankkitunnuksilla. Valtuutus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin.

Metsäyhtymän edustajan pitää kuitenkin valtuuttaa toimeensa Suomi.fi-palvelussa, sillä Katso-palvelussa tehdyt valtuudet eivät siirry uuteen palveluun automaattisesti.

Suomi.fi-valtuuksien käyttöönottoon sisältyy kaksi vaihetta:

  1.   valtuushakemuksen teko ja

  2.  asiointivaltuuksien käyttöönotto Suomi.fi-palvelussa.

Metsäyhtymien kannattaa ottaa Suomi.fi-valtuudet käyttöön ripeästi, jotta sähköinen asiointi onnistuisi sujuvasti kevään 2021 jälkeenkin.

TEE NÄIN!

Vaihe 1: Valtuushakemuksen tekeminen metsäyhtymän edustajalle Suomi.fi:ssä

  1. KERÄÄ VALTAKIRJAT JA HENKILÖLLISYYSTODISTUKSET OSAKKAILTA VALTUUSHAKEMUKSEN TEKOA VARTEN. 

    - Valtuushakemuksen tekemiseen metsäyhtymän edustaja tarvitsee jokaiselta metsäyhtymän osakkaalta allekirjoitetun valtakirjan sekä kopion tai valokuvan passista tai virallisesta henkilökortista.

    - Helpoiten tämä tapahtuu siten, että 

    o   yksi osakkaista täyttää hakemuksen valtuuttamiseen Suomi.fi-sivustolla ja lähettää täytetyn hakemuksen esimerkiksi sähköpostin liitetiedostona kullekin osakkaalle allekirjoitettavaksi, tai vaihtoehtoisesti tulostaa täytetyn hakemuksen paperille ja lähettää postitse kullekin osakkaalle allekirjoitettavaksi.

    o   Muut osakkaat tulostavat valtuushakemuksen saatuaan sen sähköpostiinsa ja lisäävät oman allekirjoituksen hakemukseen, tai jos hakemus on lähetetty heille postitse, lisäävät allekirjoituksen postitse saamaansa hakemukseen.

    o   Jokainen osakas lähettää (joko sähköpostilla tai postitse) allekirjoittamansa hakemuksen sekä kopion voimassa olevasta henkilöllisyystodistuksestaan sille osakkaalle, joka toimittaa allekirjoitetut hakemustulosteet joko sähköisen kanavan kautta tai postitse Digi- ja väestötietovirastille käsiteltäväksi.



    - Suomi.fi-sivuston ohjeet hakemuksen tekemiseen on hyvä lukea. Ohjeessa valitaan ensin kohdissa 1-3 perustiedot, jonka jälkeen tehtyjen valintojen mukainen ohjeen yhteenveto on luettavissa kohdassa 4.

  2. TEE VALTUUSHAKEMUS SUOMI.FI-VERKKOPALVELUSSA.

    -  Tee valtuuhakemus Suomi.fi-verkkopalvelussa.

    - Valtuushakemuksessa on 11 kohtaa, joiden täyttämiseen sinua ohjeistetaan yksityiskohtaisesti vaihe vaiheelta. 

    - Hakemuksen voi tallentaa keskeneräisenä, jos esimerkiksi kaikkia tarvittavia liitteitä ei ole saatavilla hakemusta täyttäessä.

  3.  TULOSTA VALTUUSHAKEMUS, ALLEKIRJOITA SE JA LÄHETÄ LIITTEINEEN KÄSITELTÄVÄKSI.

    - Kun valtuushakemus on täytetty Suomi.fi:ssä, se pitää tulostaa ja allekirjoittaa.

    - Allekirjoitetun hakemuksen voi joko skannata tai ottaa siitä esimerkiksi valokuvan.

    - Hakemuksen voi lähettää liitteineen käsiteltäväksi suoraan Suomi.fi:stä, mutta sen voi myös viedä Verohallinnon palvelupaikkaan tai lähettää postitse.

    - Kun valtuushakemus on käsitelty, tulee siitä tieto hakemuksessa ilmoitettuun sähköpostiin.

Vaihe 2: Asiointivaltuuksien käyttöönotto Suomi.fi-palvelussa

  1.  AKTIVOI ASIOINTIVALTUUDET.

- Kun valtuutushakemus on käsitelty ja valtuutusoikeuden rekisteröitymisestä on tullut sähköpostivahvistus, on asiointivaltuudet aktivoitava. Tämän metsäyhtymän edustaja voi tehdä itse kirjautumalla omilla pankkitunnuksillaan Suomi.fi-palveluun ja antamalla siellä itselleen asiointivaltuudet.

2. HOIDA METSÄYHTYMÄN ASIOITA SÄHKÖISESTI.

- Kun metsäyhtymän edustaja on aktivoinut asiointivaltuutensa Suomi.fi:ssä, voi edustaja asioida yhtymän puolesta sähköisesti mm. OmaVero-palvelussa.

UPM Metsä -verkkopalvelussa sähköisen metsäveroilmoituksen teko onnistuu myös ilman Suomi.fi-valtuuksia

Metsäyhtymän tai kuolinpesän edustaja voi tehdä sähköisen metsäveroilmoituksen myös UPM Metsä -verkkopalvelussa ilman Suomi.fi-valtuuksia. Tällöinkin valtuusasioiden on oltava kunnossa, mutta valtuus voi hyvin olla Suomi.fi-valtuuden sijaan myös vapaamuotoinen valtakirja veroasioiden hoitoon.

UPM Metsä -verkkopalvelussa ei erikseen tarkisteta valtuutusta, vaan veroilmoituksen tekevän osakkaan tulee itse huolehtia, että hänellä on riittävät valtuudet veroasioiden hoitoon. Palvelussa tunnistautuminen ennen veroilmoituksen lähettämistä tapahtuu pankkitunnuksilla. Toki Suomi.fi-valtuutus on hyvä tapa hoitaa tässäkin tapauksessa valtuusasiat kuntoon.

Suomi.fi-valtuudet on joka tapauksessa hyvä ottaa käyttöön, jotta metsäyhtymän asioiden hoito onnistuisi mahdollisimman monipuolisesti eri verkkopalveluissa myös jatkossa. Suomi.fi-valtuuksia voidaan antaa veroasioiden hoitamisen lisäksi esimerkiksi liittyen puukauppaan ja metsänhoitotöihin.

Mikäli sähköinen asiointi ei onnistu, hyväksyy Verohallinto perustellusta syystä myös veroilmoituksen teon verotoimistoista saatavilla paperilomakkeilla.

Mitä taimitarhalla tapahtuu talvella?
Artikkeli | 4 min

Mitä taimitarhalla tapahtuu talvella?

Lue lisää
Hinnantarkistusetu tuo turvaa ja huolettomuutta puukauppoihin
Artikkeli | 4 min

Hinnantarkistusetu tuo turvaa ja huolettomuutta puukauppoihin

Lue lisää
Metsäkäynti
Artikkeli

Metsäkäynti

Lue lisää