Puun korjuu, varastointi ja kuljetus tehtaille toteutetaan rautatie-, ajoneuvo- ja vesikuljetuksilla. UPM:n tehtaat käyttävät vuosittain raaka-aineeksi yli 20 miljoonaa kuutiota kuitu- ja tukkipuuta, mikä vastaa yli tuhatta rekka-autokuormallista päivässä. Tästä kaksi kolmasosaa kuljetetaan pyörillä, neljännes junalla ja noin viisi prosenttia uittaen tai laivalla.
— Uitossa kuluu vain kolmannes energiaa autokuljetuksiin verrattuna ja puolet vähemmän kuin raide- ja laivakuljetuksissa. Jo yksi Saimaan halki kulkeva uittolautta on niin iso, että sen kuljettaminen teitse vaatisi satoja rekka-autokuormia, kertoo UPM Metsän logistiikkajohtaja Esa Korhonen.
Uittokausi kestää äitienpäivästä isänpäivään
Esa Korhosen työnkuvaan kuuluvat myös ajoneuvo- ja rautatiekuljetukset, mutta uitolla on erityinen asema Korhoselle, sillä UPM Metsä on ainoa metsäyhtiö, joka edelleen uittaa puuta.
— Uitto herättää paljon mielenkiintoa aina ulkomaita myöten. Tiedetään, että uitto on erittäin ympäristöystävällinen ja luonnonmukainen tapa kuljettaa ja varastoida puuta. Kyselyjä ja kuvaamiseen halukkaita ilmaantuu tämän tästä.
Uittoa voidaan harjoittaa vain sulan veden aikana, eivätkä kaikki puutavaralajit sovellu uittoon. Uittokausi kestääkin noin puolisen vuotta äitienpäivästä isänpäivään.
— Kaukaisimmat uittopaikat ovat Iisalmessa ja Nurmeksessa. Kaikkiaan puuta niputetaan veteen neljällätoista uittopaikalla: kuusi Kallavedellä, kaksi Pielisen alueella ja kuusi tasavesi-Saimaalla. Uittotoimintaan osallistuu kaksi isompaa linjahinaajaa ja niillä on apunaan puolen tusinan verran apualuksia, Korhonen kertoo.