Suuren hyötykuorman (high capacity transport, HCT) ajoneuvoyhdistelmät ovat kuljettaneet hakkeita UPM:n tehtaiden välillä jo 2 800 kuorman verran. Tänään liikennöinnin aloittaa Koneurakointi Aki Sammalisto Oy:n toinen HCT-hakeyhdistelmä, jonka kokonaispituus on 29,2 metriä ja maksimipaino lastattuna 91 tonnia. Molemmat Koneurakointi Aki Sammaliston autot kuljettavat haketta UPM Korkeakosken sahalta yhtiön tehtaille Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Raumalla.
”Viime vuoden aikana liikennöinnin aloittaneet HCT-hakeyhdistelmät liikkuvat teillä tehokkaasti ja turvallisesti. Näillä kolmella yhdistelmällä on ajettu jo yli 2 800 kuormaa haketta. Autojen kuljetustehokkuudesta kertoo se, että saman hakemäärän kuljettamiseen normaaliyhdistelmillä olisi tarvittu noin 1 200 ajokertaa enemmän”, kertoo logistiikka-asiantuntija Janne Kukkura UPM:ltä.
UPM:n kuljetusyrittäjät ovat ajaneet HCT-yhdistelmiä vuodesta 2014 alkaen, jolloin Orpe Kuljetuksen HCT-puutavara-auto aloitti tukkien ja kuitupuun kuljetukset Saimaan ympäristössä sijaitsevien UPM:n tehtaiden välillä. Vuonna 2017 kolmen UPM:n kuljetusyrittäjän HCT-hakeyhdistelmät saivat liikennöintiin tarvittavat poikkeusluvat liikenteen turvallisuusvirasto Trafista. HCT-ajoneuvoyhdistelmät ovat osa Metsäteho Oy:n koordinoimaa puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimusta, jossa kerätään tietoa niiden ominaisuuksista ja eroista.
”Tänään liikenteen aloittava Aki Sammaliston uusi HCT-yhdistelmä tuo tärkeän lisäyksen tutkimusautojen joukkoon. Tutkimuksella varmistetaan, että tulevaisuuden rekat ovat turvallisia sekä nykyisiä yhdistelmiä ympäristöystävällisempiä ja tehokkaampia”, Janne Kukkura toteaa.
Lisätietoja antavat:
Janne Kukkura, logistiikka-asiantuntija,
Aki Sammalisto, toimitusjohtaja, Koneurakointi Aki Sammalisto Oy, puh. 0400 737 241