Metsälehden (25.11.2022) vertailussa tutkittiin verkkometsäpalveluiden metsäsuunnitelmaosioita, joissa näkyvät asiakkaiden metsävaratiedot. Esimerkiksi UPM Metsä -verkkopalvelun sähköinen puukauppa, verotuspalvelut ja sopimukset jäivät vertailun ulkopuolelle. Testissä tutkittiin paitsi verkkosivuja, myös mobiiliversiota.
Palveluita ei laitettu paremmuusjärjestykseen, vaan vertailussa tutkittiin palveluiden sisältöjä ja ominaisuuksia. Verkkopalvelut erosivat toisistaan muun muassa lisäpalveluiltaan ja käytettävyydessään.
UPM Metsän runsas anti ja käytettävyys keräsivät kiitosta
UPM Metsä -verkkopalvelun runsas anti sai kehuja. Se erottautui edukseen erityisesti käytettävyydessään.
”Sivustomme käytettävyyden arvioitiin olevan puoli askelta muita edellä. Olemme nähneet vaivaa käytettävyyden kehittämiseen, joten on palkitsevaa, että saimme juuri tällä osa-alueella positiivista palautetta. Panostamme sähköisiin palveluihin muutenkin paljon, sillä haluamme tarjota metsänomistajille kanavan, jonka kautta metsäomaisuutta voi hoitaa helposti ja monipuolisesti missä ja milloin vain”, UPM Metsän tuotepäällikkö Jaakko Lehtinen kertoo.
Myös sivuston ulkoasu ja käyttöliittymä halutaan pitää raikkaana.
”Haluamme parantaa verkkopalvelumme käytettävyyttä entisestään, jotta oleellinen tieto on metsänomistajan helposti löydettävissä. Sivuston runsaan annin tulee pysyä selkeänä”, Lehtinen sanoo.
UPM Metsä -verkkopalvelu antaa yksityiskohtaista tietoa puustosta ja toimenpidetarpeista. Tutkituista palveluista ainoastaan UPM Metsällä oli käytössään kuviokohtainen arvokasvuprosentti, josta metsänomistaja saa hyvää apua uudistushakkuun ajoituksen pohdinnassa.
Verkkopalvelua kehitetään jatkuvasti
UPM Metsä -verkkopalvelun kehitystiimi saa asiakkailtaan parannusehdotuksia aika ajoin. Metsälehden vertailussa verkkopalvelu sai kehitystoiveen käyttöoikeuksien nopeampaan saamiseen. Lehtinen myöntää käyttöönotossa olevan asiakkaan näkökulmasta viive, johon haetaan uusia ratkaisuja, jotta palvelu saataisiin jouhevammin asiakkaan käyttöön.
”Käyttöönotossa kestää tällä hetkellä pari työpäivää, sillä palveluun tuotetaan jokaiselle käyttäjälle hänen metsäomaisuuteensa liittyvät kattavat tiedot ja palvelut. Tällä tavalla haluamme varmistaa asiakkaalle sivuston runsaan ja hyvän annin. Hyvää kannattaa hetken odottaa”, Lehtinen sanoo.
Metsälehti kaipasi UPM Metsä -verkkopalveluun enemmän vaihtoehtoja kartta-aineistojen osalta. Palvelussa ovat jo valittavissa maastokartta ja ilmakuva. Tulemme lisäämään palveluun uusina kartta-aineistoina esimerkiksi maanpinnan muotoja ja puuston pituutta kuvaavia karttoja, jotka pohjautuvat metsien laserkeilaukseen.
Verkkopalvelua kehitetään asiakkaiden toiveita kuunnellen
UPM Metsä -verkkopalvelu toimii myös mobiilissa. Palvelu skaalautuu automaattisesti käytettävän päätelaitteen mukaan.
Metsänomistaja voi pitää yhteyttä UPM:ään verkkopalvelun kautta. Useat eri asiointikanavat mahdollistavat sen, että asiakas voi itse valita, kuinka pitää yhteyttä UPM:ään.
”Sähköiset palvelut tukevat asiakkuuden hoitoa. Verkkopalvelussamme kaikki tärkeät paperit ovat sähköisessä arkistossa. Haluamme, että metsänomistaja voi halutessaan hoitaa metsätalouden asiat kokonaan verkkopalvelun kautta. Se on myös helppo kanava olla yhteydessä meihin päin”, Lehtinen muistuttaa.
Haluamme tuoda palveluun uutta tietoa sen lisäksi, että satsaamme käyttökokemusta parantaviin asioihin. Uutena asiana UPM Metsä toi ensimmäisenä toimijana metsän monimuotoisuusmittarit. Niiden avulla metsänomistaja voi arvioida metsänsä monimuotoisuutta ja suunnitella toimenpiteitä luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.
“Palvelumme avulla asiakas pystyy hoitamaan metsäomaisuuttansa kokonaisvaltaisesti ja suunnitelmallisesti ja pysymään kartalla siitä, mitä hänen metsässään tapahtuu. Se on hyödyllinen työkalu metsäomaisuuden hoitamisessa”, Lehtinen sanoo.